tisdag 15 februari 2011

Umbra


Av Elin Fahlstedt
(Stockholm 2011)
Kolik förlag

Kolik börjar mer och mer profilera sig som det mest spännande nya förlaget inom seriesvängen. Den senaste och kommande utgivningen har på något sätt satt fingret på vad jag har saknat i hyllan: serieromaner med fantasi och udd!

Elin Fahlstedt är ett helt nytt namn för mig när det kommer till svenska serietecknare, något som såklart väcker viss nyfikenhet. Umbra är hennes debutroman, vilket man möjligen kan skönja lite i kompositionen, men knappast när det kommer till det personliga uttrycket.

Jag fastade direkt för bokens karaktärer, som är genomtänkta och vältecknade. Stilen känns lite som Joanna Hellgren korsat med manga korsat med (ja, kanske lite?) Hans Arnold. I vilket fall är det charmigt och snyggt och man kommer snabbt in Fahlstedts värld där vi får möta föräldralösa Ethel, en nyckeltandad väktardrake vid namn Batra, en vildvittreliknande hämndlysten fågelhäxa och en pojke utan skugga.

Mer av detta! Jag vill gärna se fler serier av Elin Fahlstedt, där hon vågar ta ännu mer plats. Den här sortens serier tycker jag bäst kommer till sin rätt om de får berättas långsamt och suggestivt, medan presentationen av karaktärer och miljöer får ta den tid de behöver.

Och gärna handtextat nästa gång!

2 kommentarer:

  1. Verkar väldigt intressant! Den ska jag kolla upp.

    (Önskemål: ändra kommentarinställningarna så att man kan kommentera med namn/url också istället för bara login.)

    SvaraRadera
  2. Fixat! Tack för att du påpekade det.

    SvaraRadera